آرشیو آبان ماه 1396

ثبت شركت و ثبت برند باما

كد اقتصادي چيست ؟

۲۱۳ بازديد

 كد اقتصادي شناسه اي 12 رقمي است كه پس از تشكيل پرونده و تعيين حوزه توسط سازمان امور مالياتي و اقتصادي كشور به اشخاص حقيقي و حقوقي تعلق مي گيرد.

 مطابق قانون تجارت تمامي شركت ها تا دو ماه پس از ثبت شركت موظف به اخذ كد اقتصادي و انجام امور مالياتي مربوطه مي باشند.

 موارد كاربرد كد اقتصادي :

 1- اخذ كارت بازرگاني

 2- اخذ گواهي ارزش افزوده

 3- شركت در مزايدات و مناقصات

 4- عقد قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي و دولتي

 5- ارائه اظهارنامه هاي عملكرد ساليانه و فصلي ” ارزش افزوده”

 مدارك مورد نياز براي اخذ كد اقتصادي :

 1- دريافت دفترچه و تكميل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائي)

2- دريافت فرمهاي مربوطه و تكميل آنها (واحد ثبت و شناسائي اداره دارائي)

3- كپي شناسنامه و كارت ملي تمامي اعضاي هيئت مديره

4- كپي آگهي تاسيس شركت و تغييرات ثبتي (2 نسخه)

5- كپي اساسنامه شركت

6- كپي از اظهارنامه شركت (و يا شركتنامه و تقاضانامه در شركت‏هاي غير سهامي)

7- كپي آگهي روزنامه رسمي و تغييرات آن

8- كپي پروانه بهره برداري يا مجوز تاسيس (در صورت موجود بودن)

9- كپي سند مالكيت اقامتگاه قانوني شركت كه در آگهي تاسيس قيد گرديده و در صورت استيجاري بودن، كپي قرارداد اجاره كه به تاييد واحد مالياتي محل وقوع ملك رسيده باشد.

10- نامه شروع و يا عدم شروع به فعاليت شركت و كپي آن بعد از ثبت در دبيرخانه

11- پرداخت ماليات حق تمبر به اداره دارائي

وقتي كارت بازرگاني باطل مي شود

۱۱۱ بازديد

كارت بازرگاني ، بنا به درخواست متقاضي آن، بين يك تا 5 سال اعتبار دارد. البته وزارت بازرگاني بايد اين موضوع را تاييد كند. علاوه بر اين موضوع، يعني مدت اعتبار كارت، براي ابطال آن 2 حالت وجود دارد: ابطال اختياري يا همان انصراف و ابطال اجباري.

 

ماده ۱۰ «آيين نامه مقررات صادرات و واردات» مصوب 1373 مقرر كرده است كه اشخاص حقيقي ايراني براي گرفتن كارت بازرگاني بايد حداقل ۲3 سال تمام سن داشته باشند. همچنين، داشتن كارت پايان خدمت يا معافيت از نظام وظيفه براي مردان ضروري است. داشتن 3 سال سابقه فعاليت هاي تجاري يا توليدي هم لازم است

در حالت اول، شخصي حقيقي يا حقوقي صاحب كارت، مي تواند به اتاق هاي بازرگاني و تعاون اداره كل مقررات صادرات و واردات يا سازمان هاي بازرگاني استان ها مراجعه كند و با ارائه مدارك لازم، انصراف خود را از داشتن كارت بازرگاني اش اعلام كند. اما داستان ابطال اجباري متفاوت است. در واقع، اگر بعد از صدور كارت بازرگاني مشخص شود كه دارنده كارت بعضي از شرايط دريافت كارت را نداشته يا بعد از صدور كارت، بعضي از شرايط لازم را از دست داده است، وزارت بازرگاني مي تواند كارت او را باطل كند و اين موضوع را به اتاق بازرگاني و صنايع ايران يا اتاق تعاون اطلاع بدهد. همچنين، افرادي كه مرتكب قاچاق شوند، طبق ماده 30 قانون امور گمركي ايران، اگر داراي كارت بازرگاني باشند، در صورت محكوميت، علاوه بر مجازات هاي مربوط، از عضويت اتاق بازرگاني شعب آن در شهرستان به صورت موقت يا دائم محكوم مي شوند و كارت بازرگاني آنها نيز باطل خواهد شد.

ثبت برند بين المللي

۱۲۸ بازديد

درخواست ثبت برند بين المللي صرفا” از طريق دفاتر مالكيت صنعتي كشورهاي عضو سيستم مادريد امكان پذير بوده و منوط به ثبت برند در كشور مبداء مي باشد.

با نگرشي بر تاريخچه كنوانسيون پاريس در خصوص حمايت از مالكيت صنعتي در مي يابيم كه به منظور حمايت از علائم تجارتي در سطح بين المللي، به موجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقي يا حقوقي) بايد بطور جداگانه تعدادي تقاضانامه را به زبانهاي گوناگون در ادارات كشورهاي مختلفِ عضو و با پرداخت هزينه هاي متفاوت و صرف زمان طولاني، توزيع نمايد.

به همين منظور براي تسهيل روند ثبت برند بين المللي و گرفتن حقوق ناشي از آن، تعدادي از كشورهاي عضو كنوانسيون پاريس، اتحاديه بين المللي را براي حمايت از مالكيت صنعتي در راستاي كنوانسيون مزبور تشكيل داده و در آن سيستم مادريد را به عنوان دستورالعمل ثبت برند بين المللي علائم تجارتي تصويب نمودند.